2007–2008 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM OKUL/KURUMLARI ARASI
PROJE YARIŞMASI
KÜRESEL ISINMAYA KARŞI SU TASARRUFU
Hazırlayan : NİĞDE MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ
Öğrenciler : Süleyman URAL Osman DAĞ
Danışman Öğretmenler : Halil Fikret TURGUTLU Gürkan DALMIŞ
Giriş :
İnsan yaşamında Güneş, Hava, Toprak ve Suyun hayati önemi ve gerekliliği herkes tarafından tartışmasız olarak kabul edilen bir gerçektir. Bu kaynakların hiç bitmeyecek gibi bilinçsiz bir şekilde kullanılmasının doğanın dengesinin bozulmasına sebep olduğu da bilinmektedir. Doğal kaynakların bize gelecek nesillerin bir emaneti olduğu bilinciyle hareket etmek ve korumak bir insanlık görevidir.
Son yıllarda küresel ısınma olarak karşımıza çıkan, insan yaşamını doğrudan etkileyen bir tehlike ile karşı karşıya olduğumuzu görmekteyiz. Küresel ısınma sonucunda dünya genelinde yer altı ve yerüstü su kaynaklarının oldukça azaldığı görülmektedir. Ülkemizde ise Ankara, İstanbul gibi büyükşehirlerde belediyelerin suların kesilmesi ile tedbir alma gibi yöntemlere dahi başvuracak hale gelinmiş suyun önemi iyice artmıştır.
Su Kaynaklarının Azalmasının Nedenleri
Bütün dünyada ve ülkemizde içilip kullanılabilecek su miktarı gittikçe azalmaktadır. Bunun başlıca nedenleri aşağıda belirtilmiştir:
Alınabilecek Önlemler:
Yukarıda sayılan durumlar göz önüne alındığında su tasarrufunun ne kadar önemli olduğu görülmektedir.
Projenin Amaçları :
Musluğunuz dakikada bir damla su sızdırıyorsa yılda 12 500 litre boşa akmış demektir. muslukların açık bırakılması durumunda ise dakikada yaklaşık 5 litre su akmaktadır. Tuvalet rezervuarlarının su sızıntısı ise günde 700 litreye ulaşabilmektedir. [i]
Projemizin amacı; Okullar, Resmi Daireler, Büyük işyerleri gibi kalabalık ortamlardaki tuvalet ve lavabolarda, muslukların, rezervuarların, basların vb. bozuk olması veya açık bırakılması durumunda israf olan suyun boşa harcanmasının önüne geçilmesidir.
Projenin Hedefleri :
1. Küresel ısınmanın etkisiyle daha da kıymetlenen su kaynaklarının en uygun şekilde kullanılmasının sağlanması.
2. Bilinçsiz olarak kullanılan su tüketimiyle birlikte kabaran su faturalarının azaltılması.
3. Bilinçli su tüketiminin teşvik edilmesi.
Proje Gerçekleştirme Aşamaları :
Öncelikle okulumuzdaki (Niğde Mesleki Eğitim Merkezi) mevcut sıhhi tesisat incelenmiş ve yapılabilecek değişiklikler planlanmıştır. Yapılan işlemler ve sistemin çalışması sırasıyla aşağıda verilmiştir;
Aşağıda projenin gerçekleştirme aşamalarına ait görüntüler verilmiştir;
Sonuç ve Öneriler:
Okulumuzda uygulaması yapılmış olan projemiz, mevcut bütün su tesisatına uygulanmıştır. Muslukların açık bırakılması veya bozuk olup su kaçıran musluklar ve diğer sıhhi tesisatta meydana gelen su israfının önüne geçilerek su tüketimi azaltılmıştır.
Bu projenin bütün okullarda, resmi daireler ve büyük işyerleri gibi kalabalık ortamlarda yaygınlaştırılması durumunda oldukça büyük miktarda su tasarrufu sağlanacaktır. Özellikle yeni yapılan binalarda uygulamaya konulabileceği gibi eski binalarda da ufak düzenlemeler ile gerçekleştirilebilir.